IT Contractor --- Manager --- Implementer & Advisor

شبکه های کامپیوتری محلی و راه دور

IT Contractor --- Manager --- Implementer & Advisor

شبکه های کامپیوتری محلی و راه دور

میکروتیک

با سلام مجدد به همه دوستان عزیز باید عرض کنم که بعد از ماه ها دوباره قسمت شد تا مطلب جدیدی رو آپلود کنم.  

توی این مدت علاوه بر مشغله های مربوط به زایمان همسرم که ثمره زحمات چند ماهه ایشون برای ما یک دختر زیباست ،هر وقت مجالی دست یافت سعی کردم تا به نصب میکروتیک بپردازم که نتایج خوبی به دستم اومد. 

این میکروتیک که نصب کردم ورژن ۳.۲ کرک شده بود که باید عرض کنم از لحاظ نصب کاملاْ پروسه روتین و آسونی داره که حداقل میشه گفت از نصب ویندوز یا لینوکس سادتره و زمان کمتری هم نیاز داره و علت اصلی هم اینه که ویندوز و لینوکس حالات گرافیکی زیادی دارند که مراحل نصب رو طولانی تر از میکروتیک می کنند. 

الیته فکر نمی کنم صحیح باشه که میکروتیک را با ویندوز یا لینوکس(مثلاْ اوبونتو)مقایسه کنیم چون میکروتیک درسته یک سیستم عامل بر پایه لینوکسه ولی تنها امکانات خاص مربوط به سرویسهای شبکه ای را در اختیار میگذاره و شاید بهتر باشه با فایروال های عظیمی نظیر Kerio Winroute Firewall یا Forfront TMG مقایسه اش کنیم که از بین اونها واقعاً میکروتیک یک غول عظیم الجثه است که به مدیر شبکه هرگونه امکان تنظیمات دلخواه را میده و از این لحاظ فایروال های دیگه را به زانو در آورده. 

البته من بیشتر به چک نمودن اولیه اون پرداختم و سعی کردم در این مجال نه چندان زیاد به مشاهده و کنکاش در دستورات کاریردی اون هنگام اتصال در حالت تلنت بپردازم. 

واقعاً یک دنیا دستورات پیچیده داره که البته در نظر اول اینطور به نظر میاد و با بررسی دقیق اون و همچنین استفاده همزمان از اینترفیس Winbox میشه به آسانی به نحوه کانفیگ اون دست یافت.البته Manual Online هم که کمک بزرگیه و هرجا گیر کنی میتونی به راحتی ازش استفاده کنی. 

خلاصه اینکه من واقعاً تحت تاثیر میکروتیک قرار گرفتم و تا اسرارش را کشف نکنم و تو یه شبکه نصبش نکنم دست بردار نیستم. 

بوسیله میکروتیک شما میتونید از یک کامپیوتر قدیمی بلا استفاده با یک هارد IDE یک روتر قدرتمند بسازید. 

برای اتصال به میکروتیک هم میتوان از حالت Local استفاده نمود و هم میتوان از طریق Telnet به اون متصل شد. طرق دیگر اتصال بوسیله آی پی دهی در Browser یا استفاده از Winbox است.در ضمن میکروتیک سخت افزارهای مناسبی هم داره که بخصوص روتربوردها و تجهیزات وایرلس اون واقعاً تحولی در علم کامپیوتر و شبکه ایجاد کردند.کشور لیتوانی از سال 1995این افتخار را یدک میکشه.ای کاش ایران هم روزی در رده سازندگان نرم افزار و سخت افزار شبکه قرار بگیره.به امید اون روز.